Overbygningsklassen

Sleepers, from the serie Fragments, Sebastián Díaz Morales & Simon Danang Anggoro, 3 video-channel on monitors, 7min, 2022, produced on the occasion of Documenta 15

Underviser: Ghislaine Leung, Jens Hüls Funder, Anne Kølbæk Iversen

Deltagere: 4.-5. år

Type: Overbygningsklasse

Sprog: Dansk

Sted: Biblioteket, Bus ekskursion

SP: 3


Tidsplan:

20. Februar

Kl. 10:10 - 16:00

21. Februar

Kl. 10:00 - 16:00

18. Marts

Kl. 10:10 - 16:00

19. Marts

Kl. 10:00 - 16:00

17. Maj

Kl. 10:00 - 15:00

27. Maj

Kl. 12:00 - 13:30

28. Maj

Kl. 08:45 - 17:00

29. Maj

Kl. 09:30 - 20:00

04. Juni

Kl. 10:10 - 16:00

05. Juni

Kl. 10:00 - 16:00


I overbygningens studieår 2023-24 fokuserer vi på hvordan forskellige forståelser af kunstnerisk skabelse, arbejde og produktion spiller ind på den kunst, der fremkommer som et resultat af disse processers indretninger.

I 2022 udgav Cecilie Ullerup Schmidt essayet Produktionsæstetik, hvori hun plæderer for en mere produktionsbetinget og knap så receptionsbetinget måde at forstå kunst på - en produktionsæstetik - hvor produktionens indretning anses som et værdi- og betydningsbærende aspekt af kunsten.

I artist talks, oplæg, samtaler på klassen, ateliersamtaler, læsninger, ekskursioner mm. vil vi gennem hele året beskæftige os med praksisser, der på forskellige måder aktiverer produktionen, arbejdet og skabelsen som noget centralt i kunsten, hvor den skabende krop, de underliggende omstændigheder og kapitalen selv som dynamik kommer til en eller anden form for udtryk.

Vi vil studere hvorledes arbejdet, studiet, tilvirkningen af materialer virker ind på kunsten, og hvordan det stiller kunsten og kunstneren i forhold til det omgivende samfunds indretninger.


PROGRAM
20. februar / Artist talk, fællesgennemgange og samtaler m. Jens Hüls Funder
21. februar / Program m. Jens Hüls Funder (TBA)
18. marts / Alene hjemme: tilbagetrækning – temadage på klassen
19. marts / Alene hjemme: tilbagetrækning – temadage på klassen
17. maj / Anne Kølbæk Iversen - Tilbagetrækning og organisering
27. maj / Gennemgang af soloudstilling v/ Tobias
28. maj / Ghislaine Leung – talk & individuelle ateliersamtaler
29. maj / Ghislaine Leung – individuelle ateliersamtaler
30. maj / Publikation af bogen Forslag til en produktionsæstetik af Honza Hoeck & Ulrik Schmidt på akademiets forlag
Ekskursion: portfoliepræsentationer inkl. udstillingsbesøg:
DAG 1: 4. juni 
Museet for Samtidskunst (museum / Roskilde) samtidskunst.dk
DAG 2: 5. juni 
Gl. Strand (kunsthal / Kbh) glstrand.dk
Simian (kunstnerdrevet kunsthal / Kbh) ssiimmiiaann.org



BIO'ER:

Ghislaine Leung (born 1980 in Stockholm, Sweden) is a British artist whose work often take a critical look at the sociopolitical and spatial conditions of art production and (re)presentation. Solo shows have been dedicated to her practice at Maxwell Graham/Essex Street in New York City (2022/2019), Ivory Tars in Glasgow (2022), Caravan in Oslo (2022), Museum Abteiberg in Mönchengladbach (2021), Ordet in Milan (2021), Cabinet in London (2021) and Künstlerhaus Stuttgart (2019) and elsewhere. Leung has recently participated in group shows at KW Institute for Contemporary Art in Berlin (2022), The Renaissance Society in Chicago (2022), anonymous gallery in New York (2022), CAPC in Bordeaux (2022), Goldsmiths CCA in London (2022), Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien in Vienna (2022), Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen in Düsseldorf (2021), among others. Her book Partners was published by Cell Projects in 2018, her second book will be published by Divided Publishing this year. Leung lives and works in London, UK.
/
maxwellgraham.biz/artists/ghislaine-leung/


Jens Hüls Funder
(1985, Gråsten DK) bor og arbejder i København. Dimitterede fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2017. Jens arbejder primært indenfor skulptur og tegning, men også større installationer og iscensættelser. Jens skriver selv:
Populærkultur er det globaliserende bagtæppe, hvorfra jeg i min praksis undersøger barndoms- og ungdomsidentitet, af og til med et autobiografisk udgangspunkt. Denne refleksion flyder over i spørgsmål om voksenliv, klasseidentitet og institutioner. Jeg ser mit arbejde som
bestående af observationer, der i sidste ende peger på et mørklagt centrum af kulturel og psykologisk sammenfiltring.
/
jenshulsfunder.com
cccgallery.net/artist/jens-huls-funder/


Museet for Samtidskunst, Roskilde

Ideen om at etablere et museum for samtidskunst i Roskilde opstod midt i 1980’erne blandt en gruppe borgere, der ønskede at skabe en platform for tidens eksperimenterende kunst, i kølvandet på fluxus-begivenheden Festival of Fantastics (1985), der trak en lang række internationale kunstnere til Roskilde. I 2021 blev museet Danmarks første og eneste kunstmuseum uden en permanent bygning for bedre at kunne huse de hybride og flygtige kunstformater. Målsætningen er at skabe et tilgængeligt, engageret og foranderligt museum, der udforsker nye måder at formidle samtidskunsten på.
/
samtidskunst.dk
festivaloffantastics.com


Gl. Strand er en kunsthal for moderne kunst og samtidskunst med en særlig københavnsk identitet og international appel til kunstnere, besøgende, medlemmer og sponsorer. Vores udstillingsprogram favner den unge danske kunstscene, internationale strømninger og nye sammenstillinger af kunsthistoriske emner.
/
glstrand.dk


Simian er en uafhængig kunsthal i Ørestad, grundlagt og drevet af kunstnere som en non-profit organisation, med det formål at støtte og præsentere eksperimenterende udstillingsprojekter af både spirende og etablerede kunstnere med dansk og international baggrund. Gennem et omfattende udstillings- og eventprogram, er det Simians hensigt at engagere sig i kritiske kunstneriske og sociale diskurser, for at skabe diskussion, refleksion og handling. Simian blev grundlagt i 2020 af Christian Vindelev, Jan S. Hansen, Toke Flyvholm og Markus von Platen, der udgør den daglige og kunstneriske ledelse.
/
ssiimmiiaann.org


LITTERATURLISTE
(titlerne kan findes på overbygningens aktualitetshylde i biblioteket og på MEGA i udvalg)

- Ghislaine Leung / Bosses (2023)
- Susan Hapgood & Cornelia Lauf (eds.) / Indeed: Certificates of Authenticity in Art (2011)
- Sarah Lehrer-Graiwer / Lee Lozano - Dropout Piece (2014)
- Ulrik Schmidt / Contemporary Art, Exception and Withdrawal (2017)
- Cecilie Ullerup Schmidt / Produktionsæstetik (2022)
- Lene Adler Petersen / Tag en sten op (1977)
- Bojana Kunst / Kunstner i arbejde - Om nærheden mellem kunst og kapitalisme (2015)
- Herman Melville / Bartleby (1853)
- Josef Strau / The Non-productive Attitude (2006)
- Helen Hester & Nick Srnicek / After Work - A History of the Home and the Fight for Free Time (2023)
- Nick Srnicek & Alex Williams / Inventing the future: Postcapitalism and a World Without Work (2015)
- Olga Ravn / Mit Arbejde (2020)
- Walter Benjamin / Skribenten som producent (1934) i Kulturkritiske Essays
- Honza Hoeck & Ulrik Schmidt / Forslag til en produktionsæstetik (2024)
+
…tekster fra Tobias Dias’ temadag i kunsthistorie Kunst som arbejde og teknik:
- Boris Arvatov, Art and Production (uddrag) (1926)
- Maria Gough, The Artist as Producer (uddrag) (2005)
- Sarah Jaffe, My Studio is the World (2021) i Work Won’t Love You Back
- Mierle Laderman Ukeles, Manifesto for Maintenance Art 1969! (1969)
- Julia Bryan-Wilson, Art Workers: Radical Practice in the Vietnam War Era (uddrag) (2011)
- R. Broby-Johansen / Dagens dont gennem årtusinderne - Historien om arbejdsbilledet (1969)
+
…tekster fra Anne Kølbæk Iversens temadag i kunsthistorie Tilbagetrækning og organisering:
- Johanna Hedva / Sick Woman Theory (2020)
- Alison Kafer / “Introduction,” Feminist, Queer, Crip, Indiana University Press (2013)
- Yves Citton / “Attention disorders between impairment and ferality - towards a political aesth-ethics of dismantlement,” in Nordic Journal of Aesthetics no. 65 (2023) p. 10-33